Perquè no volo en Ryan Air?

[listening: l’asafata anunciant una zona de turbulències]

Ahir tornàvem caminant de la seu de Percro amb un company del projecte Beaming pel mig de Pisa, quan vaig comentar q havia volat a Florència pq, per principis, procuro no volar mai en ryan air. I aquí va començar la discussió sobre si és bo o no que hi hagi vols tan barats.

Tal com ho veig jo, em sembla que el model q propugna aquesta companyia és pervers: a base d’estar subvencionada (i fruit de pràctiques que entenc que ratllen, si no sobrepassen, la indecència), ryan air comercialitza vols a un preu ridículament baix (i irreal). Fins i tot, el seu principal reclam arriba a ser oferir vols a 1 cèntim. I d’això en fa la seva bandera; arriba a dir que qui paga més és pq vol. i això, entenc jo, introdueix un concepte erroni i pervers en el públic.

Moltíssima gent s’ha acostumat a aquests preus per viatjar en avió, i ha assumit la idea de que volar és barat. I, alhora, això fa que tinguin la noció de volar com una cosa rutinària, quasi diària. Hi ha qui  creu que agafar un avió per fer una escapada de cap de setmana a cents, o fins i tot milers de kms, és lo més raonable del món. Aquesta és, crec jo, la perversa influència del model que popularitza. El model que fa creure que volar és baratíssim i que es  pot fer en qualsevol forat amb hores lliures que trobis a l’agenda. I a mi em sembla que és un error garrafal perdre de vista la  magnitud dels costums fins a aquest punt.

Volar té un importantíssim cost mediambiental, i també social. Sota uns preus  subvencionats hi ha uns costos monetaris amagats que fan que malgastem sense mesura un recurs molt limitat (petroli) per a una fi  totalment irraonable. Però és q a més, aquest model de transport per a masses afavoreix a la seva vegada un model de turisme  irresponsable i insostenible. Els destins turístics on arriben en massa aquests viatgers suporten uns costos i un desgast que  difícilment podrà rendibilitzar i assumir. La ciutat que tingui un aeroport low cost probablement augmentarà el nombre de visitants  de forma molt significativa. Però seran uns viatgers amb poc pressupost per a despeses, deixant molt poques divises. La ciutat estarà  subvencionant la companyia aèria, a canvi de molt baixa activitat econòmica, a més d’haver de fer front a un augment de la despesa municipal a deguda al major trànsit de visitants.

El q vull dir (i crec q no me’n surto gaire) és q ni tan se vols crec q aquest  model de turisme barat compensi econòmicament. I, per suposat, ni socialment ni ecològica. Per als destins, vull dir. Imagino que  la cambra de turisme de girona haurà fet els seus càlculs, però crec q cometen un error estratègic de futur. Què faran quan el petroli i  la crisi freni dràsticament el nombre de viatgers ‘barats’ i hagin espatllat per a la resta de viatgers la seva oferta?

Ara bé, un dels  arguments del company era que millor posar 200 persones en un avió durant dos hores que en 200 cotxes durant dos hores. Bé, no  tinc gaire clar q 200 cotxes gastin més benzina q un avió; però a part de l’argument de models de turisme, crec que també hem de tenir clar que  el més raonable és que les escapades de cap de setmana siguin a un destí geogràficament proper, equilibrant la càrrega demogràfica  i econòmica entre regions i, a més, afavorint els fluxos econòmics locals i regionals. L’altre argument que esgrimia ell és: Perquè ryan air? Doncs bé, pq els principis els has de poder aplicar. Hi ha més companyies hiper low cost. Però aquests és la paradigmàtica i  l’exemplar. I, a més a més, la q fanfarroneja de tractar malament el passatger. ‘ si vols un tracte humà, paga més’ esbomben. Doncs  bé, crec que hem d’emprar l’arma que el capitalisme ens cedeix: emprar el nostre diner amb seny. Triem a qui li volem donar.

[listening: la mala insonorització de la cabina]

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: