La perversió de Podemos

[Listening: la rentadora de Torroella fent vibrar la casa a ritme de centrifugat]

Ahir pujant en el cotxe cap a Torroella l’Aye em va preguntar què em semblaven els canvis que segons ell estan sorgint en la política espanyola. I es va sorprendre molt quan li vaig dir que no creia que hi hagués cap canvi, que Podemos em semblava una perversa eina que els de sempre feien servir per canalitzar el descontentament i la energia sorgida d’inici el 15M. No va entendre, sobretot, que jo opini que Podemos ha estat auspiciada pels poders econòmics i mediàtics espanyols; em va titllar de conspiranoic (li va ser igual que li digués que de conspiració res, que era tot amb llums i taquígrafs).
Avui pel twitter m’he topat amb un altre que sostenia que si Pablo Iglesias (cada cop que llegeixo PI penso en Tom Selleck i en un Ferrari 308 GTS) gaudia i gaudeix de tanta quota de pantalla és pq dona audiència. Res a veure amb possibles interessos polítics dels amos de les televisions privades en qüestió.

Sempre que em pregunten perquè crec que espanya no té solució argumento que perquè a espanya la participació política ciutadana és, a part de fortament limitada per sistema, inexistent (la gent vota a colors, no s’informa, no es mobilitza, etc…). Almenys, a partir del 15M, es va anar creant un estat de descontentament més ‘actiu’ (potser la desesperació porta a la proactivitat), més involucrat i més conscient de la necessitat de participació ciutadana.

I aquí és quan arribem a la meva opinió: Podemos és una manipulació perversa. Perquè quan per fi sembla que hi ha un bri de mobilització, actitud i intencionalitat en la ciutadania espanyola, la resposta del sistema ha estat encimbellar un partit polític que canalitzi ordenadament les aigües d’aquesta energia ciutadana cap al mateix mar calmat conegut de…. ‘la mateixa merda’.
I molt en temo que el resultat serà passar d’un bipartidisme sistemàtic a un altre bipartidisme on, temporalment, cada pol serà bicefàlic. Però continuaran sent dos pols en un bipartidisme en el que l’alternació garantirà l’immobilisme. I el resultat per a la ciutadania serà, quan se n’adoni finalment (al cap d’uns anys), la decepció, el cabreig i, al final, la desconnexió altre cop. Serà allò de ‘són tots iguals, al final fan el que volen. Jo passo de política, ja s’ho faran colla de lladres corruptes’. Una altra generació desencantada, i au, anar sumant tantsemenfotisme.

Entenc i comprenc que un cosí m’insulti agressivament quan li discuteixo per facebook la naturalesa i la puresa de Podemos (bé, potser no acabo d’entendre que discutint de política acabis insultant i menyspreant un cosí amb qui has tingut relació durant 34 anys, però en fi….). Entenc que se senti atacat personalment al discutir-li l’honestedat de la direcció del nou partit en el qual s’ha bolcat i a les llistes del qual es vol presentar. I precisament perquè entenc aquesta reacció d’un cosí meu, tant il·lusionat i involucrat amb Podemos, és perquè Podemos em sembla tant i tant pervers. I perquè Podemos em sembla que no canviarà res en el sistema i el funcionament de les institucions espanyols i, en canvi, farà molt i molt de mal a la democràcia espanyola. O al que hauria de ser la democràcia espanyola. Perquè el què hi ha ni és democràcia, ni té res a veure amb la ciutadania. I crec que, independentment de l’origen primer de Podemos (que, la veritat, no tinc clar), el partit de Pablo Iglesias forma part ja totalment del mateix sistema (i no com a cavall de Troia. argument, per cert, que no he sentit fer servir a cap dels Podemos… cosa que em sembla simptomàtic).

[Listening: els compressors de l’aire condicionat de la farmàcia]

Anuncis
Comments
One Response to “La perversió de Podemos”
  1. Maria del Carmen López Negreira ha dit:

    Vaja! Dius aquí tot el que penso jo, m’alegro que hi hagi algú més que pensa el mateix!

Deixa un comentari

